Secoret Kisah Mahasiswa UPSI

Secoret Kisah Mahasiswa UPSI
Kisahku bergelar MAHASISWA UPSI

Sunday 5 June 2011

Kisah aku, Slip Muet-ku & Temu Duga...

Assalamualaikum...
Rse nye ni 1st time aku post blog... xtau pape sgt... just nk kongsi xperience ngan anda semua tentang ape-apenye pun pasal aku, ape yg terjadi dengan diri aku dan tentang kite semue....

Ok... balik kpd tajuk besar di atas... citer nye camni...
Selepas menduduki ujian Medsi (klau nk jd cikgu kene ambik ujian ni) pada 30 April 2011, aku dapat tau yg result nk dapat panggilan temu duga (kalau lulus medsi dapat gi temu duga) ni klua pada 20 Mei 2011... So, pada 20 Mei tu aku pun cek la kat internet... mana la tau dapat ke g temu duge utk kos pendidikan... Sekali buka la website die, www.mohe.gov.com.ape2 la kot... Xleh la pulak... punya la geram aku nih... g la cari kat merata2 website nak cek temu duga punya pasal... last2 tgk kat blog orang lain, hampeh... kena kutuk habis-habisan website ni kat blog org tu... kesian org tu... x bersalah pon...

Akhirnya, pada 22 Mei 2011 aku pn berjaya cek aku punye result temu duga... Then, I say Alhamdulillah la aku dapat g temu duga tu pada 28 Mei 2011 kat UTM Skudai... Tapi malang sekali... sedih aku bila dapat tau kawan baik aku, nama dia Aidil(bkn nama sebenar) x dpt lak g temu duga... Semua org pelik... Orang yang berwibawa, pndai cakap blablabla lagi x dapat? sedangkan aku yang dalam mulut ade emas(pendiam) leh dapat lak... Mengucap panjang aku...

So, lepas tu aku terus g skola aku SMK Bandar Tenggara (sekolah kesayangan aku tu) pada 23 Mei 2011 utk mintak khidmat nasihat daripada guru2 yang berwibawa... Tapi malang yang sesangat, semua cikgu g jaga peperiksaan yang sedang di langsungkan untuk pelajar Pra-U atas... so, yg tinggal di bilik guru itu hanya Sir Mus (Cikgu MUET) yang x pernah ajar aku dalam kelas... So... aku interviu la die sket..

Aku: Sir, bagi sket tips nk g temu duge ni...
Sir Mus: awak kena cakap apa yg awak tau je... Klau xtau jangan cakap... cakap je "maaf  Tuan, saya X taw"... yang penting kena yakin...
Aku: Ooo... ok... saya paham..(tapi cikgu lain ckp kena tibai jek cakap asal nmpak yakin alamak... mati la aku... sape aku nk dengar nih)...

so, blablabla aku pn ke tempat lain ngan kawan aku yang baru sampai, Amirah Nabilah ngan Ain (sbb Sir Mus tibe2 hilang ntah ke mana)...

kitorang g bilik kaunseling utk dpt kan tips sket psal tmu duga ni dari guru Kaunseling kami, Pn. Salmah...

Aku: Asalam Cikgu, pekabo
Cikgu Salmah: Alhamdulilah sihat....
Aku: Cikgu kami dapat g temu duga ni...
Cikgu Salmah: Alhamdulilah...

Lpas tu cikgu Salmah pn citer la pasal temu duga ni ngan tips sket... huh... mcm best gak tips die nih...
Tibe-tibe die ade lak mintak tarikh lahir kwn aku yg sorang ni, Ain... pastu die kire... dpt no.9... tergolong dalam orang yang berjaya... Ooo... kalkulator Dr. Azizan rupenye... mcm best so aku dpt taw aku ni No.8, org yg brtggungjawab... x sangka tol aku... huhu(sape nak aku tolong kirekan tarikh lahir korang bagi la aku tarikh lahir nye...)... lame tol citer kat situ...

Pastu aku pun g bilik guru semula untuk bincang hal temu duga ni dgn cikgu aku... Pastu cikgu aku ni recommend aku ngan kwn2 lain wat appointment ngan sorang cikgu praktikal sem akhir... Cikgu Isnuri nme die.. nmpak baik, manis orangnye(ngampu lbih lak aku ni)...

So, ptang tu aku ngan kwn2 aku pon jumpe die kat kantin skola... die ajar ktorang step by step nk watpe kat bilik temu duge tu.. Segan giler aku bile die cakap kat cikgu aku yang die paling risau ngan aku sbb aku yang paling pemalu gsgt kalau nk bandingkan ngan budak2 lain termasuk pompuan... huhuhu... (^_^")...


Hari pon berlalu tanpa aku sedari... Then, mase aku tgh kemas2 nk wat preparation utk g temu duge, Slip result aku hilang!!! (wat2 terkejut wlaupun aku dah tau bnde tu dah lme hilang.. kahkah)... so, aku pun tension x brtmpat... MUET ni wajib utk layak duduki temu duge...

Xpelah... citer tu letak tepi dlu... yang penting skarang driver xde lgi... So, aku call membe aku... Syahir nme die... nasib baik die sudi nk hantar aku ari tu... So, Along with him, aku ajak Aidil skali (kwn aku yg x dapat temu duge tu)... leh la die ajar aku sket cara nk ckp ngan btol(die ni terer pidato ngan bahas)... dah OK la tu...

28 Mei 2011... ini lah harinya... hari yang mnentukan aku boleh atau x untuk ambik kos pendidikan yang seterusnya membawa aku untuk mencapai cita2ku utk jadi seorang guru...

Pagi tu aku bangun kul 5 pagi... semangat la katakan walapun tension slip MUET x jmpe lagi... siap2 jek tgk jam dah 6.45 a.m... mne lak dak nih? x sampai lagi...event start kul 9.00 am... kne smpai 1/2 jam sblom event mule... (perjalanan ambik mse dlm 45 minit kalau x jam)... So aku call die... die pon ondway nk g umah aku... So aku pn berangkat naik kereta mak aku...(sbelom g UTM, aku g kdai buku dlu utk binding resume... wat last minit)..

haa... ni la outfit aku mse nk g tmu duga... cute ? huhu... jgn komen lbih2...




So aku pon sampai pada pukul 8.50am... mse tu aku pn lari tercungap2 la ke Bilik Kuliah 3.. pastu ambik seat n tunggu... Sementara tu... Aidil dtg kat aku pastu dia tarik aku g tmpat lain... ingatkan ape... die bgi tips sket bile nk brdepan ngan penemu duge tu... Almaklumla... aku ni klau nervous trus blurred kpale otak.. then aku pun dduk blik kat seat aku... then org sebelah tgur aku... bual ksong jek... pastu turn die(lpas die turn aku!!),.. Tibe2 aku nmpak familiar face kat barisan aku... Eh? Radin Amalina? so, ktorang pn bbual

Aku: radin, ko amik kos ape?
Radin: BM ngan Pengajian Malaysia..
Aku: Ooo... terer nye... (aku x minat kos tu sbnr nye)
Radin: xde la... ko amik kos ape?
Aku: Kos ape ek... kosmetik kot.., x lah... aku ambik BM ngan BM
Radin: Aaaa? ape

Pastu ade la sorang lg awek tibe2 tatap mte aku...(lupe nk tnye nme)

awek tu: kos ape?
Aku: BM ngan BM..
Awek tu: Aaa? kos BM ngan?
Aku: BM ngan BM (muke jek cun... pkak rupenye..)
Awek tu: OOooo...
Aku: Awk ambik kos ape?
Awek tu: Pengajian Malaysia ngan BM...
Aku: Ooo... terer nye
Awek tu: BM ssah la... byk persaingan..(nk bgi aku harapan tipis la tu..)

Pastu tibe giliran aku... aku tggu nk msuk ngan lutut yang dah mggeletar... lame tol nk tggu aku msuk... laa... rupenye clear holder aku tebal sgt ngan sijil... tu yg lme sgt tggu nih...
Pastu aku msuk...

Aku msuk jek die suh dduk... aku pon bagi resume aku kat die sblom dduk smbil ckp: Tuan, ni resume saya...(tpi die pompuan... mati la aku *.*")...

Kat sini la bermula nya kisah temu duga nye...

Penemu Duga: Asalam, Muhamad Hapeez, terangkn biodata kamu..
Aku: Baik Tuan... Nama sy MHBA(akronim)... saya tinggal di felda Pengeli Timur, BT, Johor, blablabla... tibe2 otk aku jem.. alamak... sudah... abis aku...
Penemu Duga: (geleng kpale smbil ktawe sinis) nk jadi cikgu? terangkan kenape?
Aku: saya nk jdi guru ni sbb minat yg mndalam blabla... dorongan ibu bapa blablabla.... sokongan dri senior blablabla.... (aku ckp x brenti sampai org tu sruh brenti... over sudah...)
Penemu Duga: terangkan latar blakang kokurikulum anda..
Aku: Tingkatan 1 saya mnyertai blablabla... tingkatan 2~~ lalala~~
Penemu Duga: awk prnah ambil ujian PBSM?
Aku: ya..
Penemu Duga: Ade lanjutan?
Aku: mksud tuan? (aku xphm mksud die yg btol sbnar nye)
Penemu Duga: Lpas ambik sjil asas ade ambik ujian ape2 lg?
Aku:(xphm lg tp aku jwb jek) ade... sijil pertolongan cemas kemasyarakatan...
Penemu Duga: Hmm.. bgus... soalan seterusnya... kenapa BM perlu ada di negara kita?
Aku: Bahasa Jiwa Bangsa.. Bahasa menunjukkan siapa diri kita tuan... jika kita tidak menggunakan bahasa Inggeris, maka keharmonian dalam negara kita x tercapai blabla~~(mcm PM dah aku ckp ngan tgn skali dah mule gerak,)
Penemu Duga: kenapa perlu BM? kenapa x guna BI mcm kat singapore? (mase ni la aku berdebat tol2 ngan diorang)
Aku: hal ini kerana jika dilihat, dgn BM nilai budaya kita dapat di terapkan... blablabla~~

penemu duga pon tersenyum selepas kami berdebat...  pastu soalan yg aku x suke nk dengar pun sampai...

Penemu Duga: Muhamad Hapeez, MUET band 3... mne slip kputusan MUET awak?
Aku: saya minta maaf Puan(org tu pmpuan) sebenarnya saya kehilangan keputusan MUET itu...
Penemu Duga: Sjak bile awak perasan benda ni hilang?
Aku: ketika saya kmas kini fail saya, Puan... Saya dapati Slip MUET itu sudah tiada..
Penemu Duga: apa inisiatif awak ketika dpt tau awk hilang bnda ni?
Aku: saya buka lmn web MPM utk mngetahui cara mndapatkan semula slip ini tetapi pautan sudah tiada, Puan...
Penemu Duga: habis, awk ade inisiatif lain utk dptkn nya?
Aku: ada... setelah bberapa hari berusaha, akhirnya saya dpt buka lmn web tersebut...
Penemu Duga: lepas tu apa awak buat?
Aku: saya ada hntar borang utk dptkn blik Slip MUET sy puan.. Tp sy msih blum terima sbarang maklumbalas dr pihak mereka...
Penemu Duga: ada awk cuba cara lain utk dptkan bnda ni?
Aku: tiada kerana saya x sempat utk pergi ke MPM...(mse tu die dah geleng kpale.. tp aku smbung ckp lg)... Tpi saya dah cuba byk kali utk dpatkn  slip MUET itu... dan saya akan cuba dptkan lg...

Penemu Duga: bila due date awk boleh serahkan kpd kami?
Aku: 2 mei 2011?
Penemu Duga: tp kami last d sini 1 mei...
Aku: baik tuan... saya cuba sedaya upaya...
Penemu Duga: Baik, awk bleh klua skrang...
Aku pn salam penemu duga yg lelaki...
penemu duga tu pun senyum mcm bg aku harapan gak

So, selesai sudah interviu aku... walaupn lom complete tp hati dah lega sbb dah lpas intrviu... huhu ^^"...


So, nk d pndek kan citer(dah x larat nk taip sbeno nye nih) esk nye, aku tmpang akak aku g blik umah die kat Semenyih utk g ke bangunan MPM kat selayang, Selangor... Then, lepas dpt Slip rsult MUET tu, akak aku mrh.. die ckp "aku hntar ko jauh2 sbb nk ambik skeping kertas ni jek? hampeh btol..."(die mrh2 syg tu... sbb die mrh smbil ktawe)... Pastu die pn hntar aku g terminal bas Bndar Tasik Selatan(mcm tjuk lagu la plak), kat KL... mcm airport aku tgk... maklumla... dah 2 tahun x gi KL..
amacam? mcm KLIA dah aku tgk...
So, aku naik kat gate 10, naik bas City express..
smpai Larkin kul 7... then Solat jap pastu Abg aku ambik, g IOI mall jap main boling(x reti pon main)...

Nak d pndekkn lg citer, aku pon g la UTM lagi skali... hntar slip rsult Muet nih... lpas tnjuk kat die blik gtu jek? pnat aku pkai smart2 weyh... tpi xpe la... yg pnting hati dah snang... balik trus tidooo...

So, skarang aku cume leh berdoa kpd Illahi supaya cita2 ku yg murni ini tercapai kerana hanya Dia sahaja yang boleh menentukan perjalanan hidupku... Aminn~~

-fin-
(tunggu pos seterusnya!!!) Jika anda rasa entry ini berguna, sila tekan LIKE.. Terima Kasih..

6 comments: